Exposities / Exhibitions

 

 

MUSEUM VEERE - Stadhuis -

JAN HAAS (1941) 'een oeuvre-overzicht'
beeldend kunstenaar & monumentaal vormgever

14 augustus t/m 04 december 2016


Jan Haas in zijn atelier in Vlissingen

 
expositie-opstelling MUSEUM VEERE - Stadhuis - Vierschaar

 
expositie-opstelling MUSEUM VEERE - Stadhuis - in de voormalige griffie

 

MUSEUM VEERE - Schotse Huizen -

Maurice Seghers
‘ode aan de Vlaamse kust’

24 maart t/m 7 augustus 2016

De Antwerpse zeeschilder M.H.L. (Maurice) Seghers (1883-1959) werd geboren in een kunstzinnige familie. In tegenstelling tot zijn vader de scheepsbevrachter/zeeschilder Henri Seghers jr. (1848-1919) mocht hij naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Vanaf 1892 brengt hij samen met zijn ouders de zomers door in de familievilla ‘De Schuit’ in het toen nog dorpse Knokke. Hier maakt hij kennis met de plaatselijke visserij.

De Heistse en Blankenbergse schuiten landden er nog dagelijks op het strand. Na zijn opleiding aan de Antwerpse academie verblijft hij vanaf 1908 regelmatig in Nieuwpoort. De hele Vlaamse kust oefent een grote aantrekkingskracht op de jonge Seghers uit. Hij vond veel inspiratie in de havens van Oostende en Zeebrugge met zijn dagelijks in- en uitvarende vissersschepen.


'Haven van Nieuwpoort', olieverf op doek, 60x72 cm, 1910

Tijdens de Eerste Wereldoorlog verblijft hij in ZW-Engeland, in Barnstaple aan de monding van de rivier Taw. Direct na de oorlog woont hij eerst met zijn vrouw Bertha De Bom en dochter Louisa in Antwerpen, om in 1920 naar Oostende te verhuizen. In 1932 vestigt hij zich weer in Antwerpen/Berchem, waar hij tot aan zijn dood in 1959 zal blijven wonen.


'Thuisvarende Oostendse garnalenkotters', gouache 70x100 cm

Hij ontplooit zich tot een begaafd impressionistisch realist, schilderend in een fors handschrift met een helder zuidelijk coloriet. Behalve als schilder van olieverven, gouaches en aquarellen was hij werkzaam als documentair tekenaar en etser van de langzaam maar zeker verdwijnende beroepszeilvaart. Daarnaast was hij een uitstekend scheepsmodelbouwer en in 1952 nauw betrokken bij de oprichting van het Nationaal Scheepvaartmuseum te Antwerpen.


'Nieuwpoort, langs de kade', potlood/houtskool, 46x66 cm

Dit bracht hem in contact met de conservator van het nieuwe Nationaal Scheepvaartmuseum de heer Jules Van Beylen (1918-2000), in wie hij een waardige opvolger als scheepsmodel-bouwer vond. Zij zouden levenslang bevriend blijven. Van Beylen bracht tijdens zijn leven een belangrijke collectie van het werk van Maurice Seghers en van zijn vader Henri bijeen. Een gedeelte hiervan is tijdens deze expositie te koop.

Joost Bakker
Tentoonstellingsconservator
Museum De Schotse Huizen, Veere 

 

MUSEUM VEERE - STADHUISMUSEUM - 

HET GETIJ VOORBIJ 
- Veere na de watersnoodramp - 
13 maart t/m 7 augustus 2016 

Zaterdag 12 maart 2016 opende dijkgraaf T. Poppelaars in MUSEUM VEERE de expositie met documentaire - HET GETIJ VOORBIJ - Veere na de watersnoodramp -  . Het mooie stadje Veere zou vanwege de sluiting van het Veerse Gat een transformatie ondergaan.

In de 50 minuten durende documentaire van Joop Span wordt dit op boeiende wijze verteld. Uw stoel staat, in de voormalige burgemeesterskamer, in het Stadhuismuseum voor u klaar. Als gastconservator van Museum Veere maakte ik een kleine expositie naar aanleiding van deze documentaire. Een deel van de geexposseerde werken is te koop. 

 

Het maritieme werk van vader en zoon Schütz

Het Zeeuw maritiem muZEEum in Vlissingen toont vanaf  21 november 2015 tot 24 maart 2016 werk van Jan Frederik Schütz (1817-1888) en zijn zoon Willem Johannes Schütz (1854-1933). Vader en zoon Schütz zijn vooral bekend om hun maritieme schilderijen. Veel van hun werk is gemaakt in Vlissingen en omgeving. Beide kunstenaars behoren tot de belangrijkste zeeschilders van Zeeland. 

Met hun zeegezichten sluiten vader en zoon Schütz aan bij een lange traditie in de Nederlandse schilderkunst. Jan Frederik werkt aanvankelijk in romantische stijl met warme kleuren. De onderwerpen zijn soms dramatisch. Later wordt zijn werk realistischer. Het vroege werk van Willem Johannes toont nog duidelijk de invloed van zijn vader. Later inspireren de Haagse School en de eerste Scheldelumisten hem

Jan Frederik en Willem Johannes Schütz beoefenen het kunstschildersvak met grote overgave. Vader leeft helemaal voor en van de kunst. Maar als onafhankelijk kunstenaar heeft hij wel financiële zorgen. Zijn zoon kiest daarom voor meer financiële zekerheid en houdt er een parttime baan als boekhouder op na.

Voor het kunstleven in Zeeland zijn de Schützen belangrijk. Ze zetten zich in voor een groot aantal kunstverenigingen en leiden veel leerlingen op. Beide schilders proberen landelijke erkenning te krijgen. Maar tot een echte doorbraak, dit tot in tegenstelling van de in Middelburg geboren 2e generatie Koekkoeks, komt het niet. Vader en zoon Schütz zijn geen vernieuwers. Daarnaast speelt de toenmalige geïsoleerde ligging van Walcheren een rol. Een rede voor de Koekkoeks om Middelburg te verlaten en zich in Holland te vestigen. Aan de vakbekwaamheid en artistieke kwaliteiten van de Schützen doet dit echter niets af. Zij kunnen wetijveren met de beste schilders uit hun tijd. 

Deze expositie is mede tot stand gekomen dankzij de samenwerking met het Zeeuws Museum in Middelburg, dat hiervoor een groot aantal werken uit haar collectie beschikbaar stelt.

Uit de collectie van  galerie/kunsthandel 'De Vier Gemeten' (www.viergemeten.nl) uit Middelburg zijn 4 werken in deze mooie overzichtstentoonstelling opgenomen.


                                                    Jan Frederik SCHÜTZ

     
                                      
                                                      Willem Johannes SCHÜTZ

 

LEENDERT van der POOL exposeert van 2 februari t/m 20 maart 2016 in het prestigieuze Edsel & Eleanor Ford House in Detroit (Michigan, USA). 
Een eer die een Nederlandse kunstenaar zelden ten deel valt. (website: www.fordhouse.org )
Na Detroit verhuist deze expositie in de loop van het jaar naar Vlissngen en zal daar te bewonderen zijn in het MuZEEum.



Eleanor Winters exposeert van 27 januari t/m 15 mei 2016 in het HMC (Holocaust Memorial Center) in Detroit met haar ontroerende en hartverscheurende collage calligrafieën in herinnering aan de Joodse kinderen uit Parijs, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden weggevoerd naar de Duitse vernietigingskampen. (website: www.holocaustcenter.org )